Zuid Amerika

EEN REIS NAAR HET DAK VAN DE WERELD

Argentinië, Chili en Bolivia                                                  21-Daagse Reis

za2

Dag 1 Amsterdam – Buenos Aires

Dag 2 Buenos Aires

We beginnen de reis in de wereldstad Buenos Aires, de stad van Evita. Tijdens een stadstoer bezoeken we haar graf op de beroemde begraafplaats La Recoleta. Op de Plaza de Mayo zien we de Casa Rosada, het presidentiële paleis en in de kleurrijke havenwijk La Boca zijn vele artiesten aan het werk. Aan het eind van de dag hebben we een behoorlijke indruk van Buenos Aires

za1

Dag 3 Buenos Aires-Salta ( 1200 meter)

Vandaag vliegen we van Buenos Aires naar het historische stadje Salta aan de voet van het Andes gebergte. Hier zal onze reis over land beginnen. In de middag heeft u de tijd om de prachtige Plaza en mooie koloniale kerken van Salta te bekijken.

Dag 4 Salta-Cachi (2700 meter)

Door een groene boomrijke vallei slingeren we vandaag omhoog richting de Altiplano, de hoogvlakte op het grensgebied van Argentinië, Chili en Bolivia. Langzaam verdwijnen de bomen en rijden we door een verlaten wereld vol cactussen. We brengen de nacht door in het pittoreske dorpje Cachi,een klein dorpje vol witte huisjes met straten van kinderkopjes.

Dag 5 Cachi-Cavayate (1700 meter)

Via de verlaten onverharde route 40 vervolgen we onze weg richting Cavayate. We rijden door de historische Cachaqui vallei en passeren de Quebrada de las Flechas, een zandsteenformatie die op indianen pijlen lijkt. Net voor we aankomen in Cavayatte passeren we de wijngaarden van deze streek.

Dag 6 Cavayate-San Antionio de los Cobres (3600 meter)

Vanochtend rijden we over de bodem van een van de meest spectaculaire Canyons op aarde. De Canyon van Cavayate. In verschillende kleuren rood heeft de natuur de meest vreemde vormen in het gesteente geslepen. Iedere paar minuten veranderd het landschap om ons heen en dat 60 km lang. We slapen vannacht voor het eerst op hoogte, om alvast te wennen aan de hoogtes in Bolivia. Het kleine stoffige mijndorpje San Antonio de los Cobres is een stop op het spoor van de ‘Tren de las Nubes’, de trein naar de wolken.

Dag 7 San Antonio de los Cobres- Jujuy-Purmamarca (2300 meter)

We dalen af richting een vallei aan de voet van de hoogvlakte. Vroeg in de middag komen we aan in Purmamarca. Dit dorp ligt in een setting, die bijna niet te omschrijven is. De gekleurde adobe huizen zijn gebouwd aan de voet van de heuvel met 7 kleuren. Van dieprood tot paars en oranje, een ongelofelijke natuur. In de middag maken we een wandeling tussen alle gekleurde rotsen door in de omgeving van Purmamarca.

za4

Dag 8 Purmamarca-Humahuanca-Purmamarca (2300 meter)

U hoeft vandaag de koffers niet te pakken. We brengen een bezoek aan de Canyon van Humahuanca richting het gelijknamige dorpje. We slenteren door de pittoreske straatjes van Humahuanca en zien hoe de indianen van Argentinië leven. We gaan terug in de geschiedenis en bezoeken de Pucara van Tilcara, een stad die al bestond voor Columbus in Amerika aankwam. In de middag keren we terug naar Purmamarca waar u tijd heeft om Argentijnse souvenirs in te slaan.

Dag 9 Purmamarca- Salinas-San Pedro de Atacama, Chili (2500 meter)

We bezoeken de inwitte zoutvlakte Salinas Grandes. Terwijl u over het witte zout loopt is ieder perspectief ver te zoeken, afstanden zijn heel moeilijk in te schatten. We steken de grens over naar Chili en rijden verder door een droge abstracte wereld richting het dorpje San Pedro de Atacama in Chili. Hier blijven we drie nachten.

Dag 10 Excursie vanuit San Pedro de Atacama

Vandaag maken we een dagtocht langs de vele lagoons, vulkanen en zoutvlaktes van de abstracte Altiplano. Hopelijk zijn de flamingo’s thuis, maar ook zonder die elegante roze beesten is dit een van de mooiste stukjes aarde.

Dag 11 Excursie Valle de la Luna vanuit San Pedro

Vanochtend heeft u vrije tijd om een bezoek te brengen aan het dorpje San Pedro de Atacama. In de namiddag brengen we een bezoek aan de fotogenieke vallei van de maan.

Dag 12 San Pedro-Laguna Verde-Laguna Colorado, Bolivia (3600 meter)

We beginnen vandaag aan een driedaagse expeditie met een aantal auto’s met vierwielaandrijving, om de onbewoonde Boliviaanse hoogvlakte over te steken. Rode vulkanen, een groene lagune met een witte zoutrand. Een rode lagune met flamingo’s. Een vallei vol rotsen met de meest vreemde vormen. Borrelende modderpoelen in een vulkanisch actief gebied. Dit is de abstracte verlaten wereld van de Altiplano.

Dag 13 Laguna Colorado-San Juan (3600 meter)

We vervolgen de onverharde route over de hoogvlakte en slapen vannacht in het primitieve dorpje San Juan.

za5

Dag 14 San Juan-Salar-Uyuni (3600 meter)

Door een volledig witte wereld rijden we over de grote zoutvlakte van Uyuni. Deze zoutvlakte is zo groot als Friesland, Groningen en Drenthe samen. Een hele aparte gewaarwording, het voelt alsof we over ijs rijden. Zo nu en dan passeren we kleine eilandjes. In de verte lijken deze eilandjes te zweven door de luchtspiegeling. We bezoeken het isla Pescadores, een eiland vol cactussen. En rijden daarna over de zoutvlakte verder richting Uyuni.

Dag 15 Uyuni –Oruro (3600 meter)

Uyuni wordt wel de koelkast van Bolivia genoemd. Het kan koud zijn op de hoogvlakte. We stappen vandaag in een Boliviaanse minibus en rijden richting het noorden, richting het meer bevolkte deel van Bolivia en stoppen voor de nacht in de mijnwerkersstad Oruro.

Dag 16 Oruro- Copacobana (3800 meter)

We passeren La Paz, de hoofdstad van Bolivia, op weg naar Copacana aan de oevers van het Titicacameer. Aan het eind van de dag rijden we langs een zijtak van dit beroemde meer en steken die over met een wel heel aparte ferry.

za6

Dag 17 Excursie Isla del Sol vanuit Copacobana

Vandaag gaan we met een boot het hoogst bevaarbare meer ter wereld verkennen. De zeespiegel van het Titcacameer ligt op 3800 meter. We bezoeken het traditionele eiland Isla del Sol.

Dag 18 Copacabana- La Paz (3600 meter)

We rijden terug en stoppen dit keer in de La Paz, de hoofdstad van Bolivia. In de middag brengen we gezamenlijk een bezoek aan de heksenmarkt. Voor het geval u nog een aantal hele aparte souvenirs nodig heeft. Het gezellige chaotische centrum van La Paz is al een ervaring op zich.

Dag 19 Excursie dagtour La Paz

We laten ons in een minibus door de hoogste hoofdstad ter wereld rijden en bezoeken zowel het centrum als een rotsachtige vallei buiten de stad.

Dag 20 La Paz- Amsterdam

Dag 21 Aankomst Amsterdam