Cuba

Cuba                                                                    18/21-daagse reis

cuba1

dag 1 Amsterdam – Holguin

We vliegen vanaf Schiphol naar de stad Holguin aan de oostelijke kant van het eiland Cuba. In de middag is er de mogelijkheid een kopje Cubaanse koffie te drinken aan het Parque Cespedes, het centrale plein van Holguin. Fietstaxi’s en de typische Amerikaanse auto’s uit de jaren 50 vormen het straatbeeld van deze Spaans koloniale Cubaanse stad.

dag 2 Holguin – Cayo Saetia

We verlaten de stad en rijden richting de noordkust van Cuba, vele eilandjes sieren de kust en op een van de kleine Cayo’s bevind zich ons hotel. In de jaren 70 en 80 kwamen de leden van de communistische partij van Fidel hier graag jagen. Men heeft namelijk wild uit Afrika naar dit eiland gebracht.

dag 3 Cayo Saetia – Baracoa

Vandaag ervaren we wat 50 jaar communisme met het wegennet van Cuba heeft gedaan. Via een ruige asfalt weg vol gaten rijden we langs de kust. We picknicken in het Alejandro de Humbold nationale park op weg naar Baracoa. Het dorp dat bekend is van de Salsa en heerlijke Cubaanse cocktails. Ja, de ‘Cuba Libre’ bestaat ook in Cuba.

dag 4 Baracoa – Santiago de Cuba

Via de prachtige bergweg La Farola, rijden we vanochtend van de Atlantische Oceaan naar de Caribische Zee. De zuidkust van het eiland is veel droger, hier groeien zelfs Cactussen. De route lijdt ons door de stad Guantanamo, een normale Cubaanse stad. De Amerikaanse basis ligt hier in de buurt, maar is hermetisch afgesloten voor het publiek. Wij rijden door naar Santiago de Cuba, de oude hoofdstad van het eiland. We bezoeken de binnenstad met mooie kleine koloniale straatjes en het grote oude Fort.

dag 5 Santiago de Cuba – Bayamo

Door het binnenland en langs het Sierra Maestra gebergte rijden we richting Bayamo, een van de oudste steden op Cuba. Het schilderachtige centrum van de stad is erg fotogeniek.

Cuba2

dag 6 Bayamo – Camaguey

We nemen vanochtend de grote centrale weg door Cuba, die hier niet veel meer is dan een smalle tweebaansweg, die gebruikt wordt door bussen, vrachtauto’s en auto’s, maar ook door paard en wagen, tractoren en alles wat volgens Cubanen via de weg moet. In de middag bezoeken we de stad Camaguey, het centrum is een waar doolhof van koloniale straatjes, die nooit recht lopen. Iedere avond net voor zonsondergang wordt heel officieel de vlag gestreken op het Ignacio plein.

dag 7 Camaguey – Cayo Santa Maria

We vervolgen onze weg richting het westelijke deel van het eiland. De centrale weg wordt een grote 6-baansnelweg met bijna geen verkeer. Ooit hebben de Russen, deze enorme weg aangelegd. Door heuvels en langs enorme suikerriet plantages komen we laat in de middag aan op de Cayo Santa Maria.

cuba3

dag 8 Cayo Santa Maria

Vandaag hebben we een rustdag op het idyllische Cayo Santa Maria.

dag 9 Cayo Santa Maria – Santa Clara

We verlaten de kleine Cayo en bezoeken het pittoreske stadje Remedios. In Santa Clara bezoeken we het Mausoleum en Museum van de beroemde strijder Che Guevara.

dag 10 Santa Clara – Trinidad

Door de bergen rijden we richting een van de best bewaarde koloniale steden in Cuba; Trinidad.

cuba4

dag 11 Trinidad

Vandaag hebben we een vrije dag in het pittoreske Trinidad.

dag 12 Trinidad – Playa Larga

In de ochtend bezoeken we de havenstad Cienfuegos. We rijden door langs de kust en gaan op zoek naar de flamingo’s die overwinteren op het Zapata schiereiland, een moerasrijk gebied waar veel vogels leven. We overnachten aan het strand van Playa Larga.

dag 13 Playa Larga – Viñales

We verlaten de kust en rijden door de binnenlanden van het westelijke deel van Cuba. Ten westen van Havana ligt de vallei van Viñales, beroemd om zijn natuurschoon en tabaksplantages. We overnachten in het dorp Viñales bij Cubaanse families. In een aantal huizen in dezelfde straat. Geniet van het Cuba gevoel vanuit een schommelstoel op de veranda van een echt Cubaans huis.

dag 14 Viñales

Trek de wandelschoenen aan, want we gaan te voet de vallei van Viñales verkennen. Langs landbouwvelden en tabaksplantages lopen we door de vlakke vallei omringd door bergwanden. De authentieke houten tabaksschuren maken het beeld compleet. In de middag is er tijd om het dorp te verkennen.

dag 15 Viñales –Havana

Vandaag komen we aan in de Cubaanse hoofdstad. In de middag verkennen we de stad tijdens een stadstour. We rijden over de beroemde Malecon, de boulevard van Havana en bezoeken het Fort tegenover de oude stad. We besluiten de stadstour met een wandeling door de oude stad.

cuba5

dag 16 Havana

Vandaag is er tijd om de vergeten straatjes van het oude Havana te ontdekken.

dag 17 Havana – Amsterdam of Varadero

U kunt vandaag met de KLM vanaf Havana naar huis vliegen of u kunt kiezen voor 3 dagen verlenging aan het strand in Varadero.

dag 18/dag 21

Aankomst Amsterdam

Cuba 7

Inclusief:

-Vlucht van Amsterdam naar Holguin en terug vanaf Varadero naar Amsterdam.

-Alle overnachtingen op Cuba op basis van Logies ontbijt.

-2 overnachtingen op basis van All Inclusive.

-Alle transport op Cuba.

-Excursies, stadtoeren en entrees van Musea en Nationale Parken zoals beschreven in het programma.

Exclusief:

-Toeristenkaart voor Cuba € 30,00.

-Lunch en diner.

-Fooien voor lokale gidsen en chauffeurs.